Kiilto støtter norske restauranter med et 360° hygienekonsept; Eat Safe

Restauranter har vært hardt rammet under Covid-19. Samtidig har hygiene og sikkerhet blitt viktigere enn noen gang for restaurantsektoren. For å hjelpe restauranter med å komme seg gjennom denne tøffe tiden, har Kiilto lansert et nytt hygienekonsept; Eat  Safe by Kiilto.

Nikolaos Kiosses eier og driver Brasilia, en ny restaurant som startet opp i Oslo i desember 2020 – midt under pandemien. Kiosses forteller at restauranten har brukt Kiilto-produkter fra dag én.

– Det betyr at vi nå har fem ganger så mange stasjoner med Antibac hånddesinfeksjonsmidler – og vi bytter serveringsutstyr i buffeten minst hver time, forklarer han.

For å bli kjent med konseptet fikk Brasilia-ansatte opplæring i hygiene og hvordan de kunne bruke de forskjellige produktene fra Kiilto på riktig måte.

– Dette har gjort oss enda mer effektive i rengjøring. Vi har bestått alle bakterietestene Kiilto utførte sammen med oss, og det er vi veldig glade for, sier Kiosses.

Sikkerhet først, sikkerhet sist!

Ifølge Kiosses er det to store fordeler med  Eat Safe by Kiilto:

– Først og fremst er produktene trygge, starter han.

– For det andre kommer produktene med et veldig fint digitalt system som viser alle de forskjellige løsningene Kiilto leverer, og hvor de kan brukes. Det gjør det lettere for oss å holde kontroll.

Kiosses hevder at når det gjelder å drive en restaurant, er god hygiene ganske enkelt alfa og omega.

– Du kan ikke ha en vellykket virksomhet som tar godt vare på gjestene uten at det er en skinnenende ren restaurant.

Ifølge Kiosses har gjestene på restauranten lagt merke til dette rene engasjementet.

– Vi scorer ganske høyt på kundetilfredshet når det gjelder hygienen i restauranten. Vi får mange positive tilbakemeldinger på hvor ren buffeten og gjestenes toaletter er.

Sikre god hygiene på spisesteder

Fra Kiiltos synspunkt startet ideen om konseptet da selskapet så hvordan korona påvirket restauranter. May-Britt Siljan, Markedssjef for Kiilto i Norge, sier at selskapet ønsket å bruke sin hygienekompetanse til å hjelpe restauranter med å få en trygg start etter å ha vært stengt i så lang tid.

– Vi ønsket et konsept som skulle sikre at de ansatte vet hvordan man sikrer et rent miljø for både ansatte og kunder når det gjelder bakterier og virus, sier Siljan.

Ifølge Siljan er det viktigste i Eat Safe by Kiilto kursene og opplæringen som tilbys de ansatte, samt de relevante produktene for å oppnå god kjøkkenhygiene. Konseptet distribuerer også hygienetester som Orion Clean Card for å vise hvordan restaurantene raskt og enkelt kan utføre renhetstester selv.

– Vi ønsker å øke bevisstheten om hygiene. Det betyr både generell kjøkkenhygiene og produktbevissthet: hvilke produkter som skal brukes –  hvor og hvorfor, sier Siljan. Vi ønsker å være en partner for våre kunder og være tilgjengelig og tilstede for dem.

Engasjer alle ansatte

Siljan bemerker at Eat Safe by Kiilto startet som et konsept for restaurantansatte for å skaffe dem verktøyene de trengte for å lage et rent og sunt kjøkken- og restaurantmiljø.

– Men vi ser også at vi kan bidra til å trygge gjestene. Målet er at gjester som besøker en restaurant merket med Eat Safe by Kiilto kan føle seg trygge på at hygienen er ivaretatt på en tilfredsstillende måte.

Ta kontakt om du ønsker rådgivning for din restaurant.